Η σκλαβια του καταναλωτισμου
Οι καταναλωτές περνάνε την ζωή τους πίσω από τα "κάγκελα" |
Όλοι μας έχουμε πιάσει τον εαυτό μας όταν δεν είμαστε καλά να γυρίζουμε σε μαγαζιά και να χαζέψουμε τα καινούρια προϊόντα που υπάρχουν στην αγορά χωρίς απαραίτητα να αγοράσουμε κάτι. Όπως περιγράφει το λογοτεχνικό του Λεωνή «Πήγαινα σε μαγαζιά για να μου μιλάνε καλά οι υπάλληλοι, αγόραζα κάτι που δεν χρειαζόμουνα και έφευγα» Ίσως θα έπρεπε να μας κινήσει την περιέργεια
γιατί νιώθουμε καλά όταν είμαστε σε ένα κατάστημα, όταν αγοράζουμε ένα προϊόν
για ποιο λόγο μας δίνει ηδονή η συγκεκριμένη πράξη.
Όταν εισέρχεσαι
σε ένα κατάστημα ξαφνικά χάνεσαι μέσα στην μουσική και αφήνεσαι στη
καταναλωτική σου μανία. Έδρες αυτού της ¨μανίας¨ είναι τα εμπορικά κέντρα ακόμη
και να μην έχεις στο μυαλό σου ότι επιθυμείς να αγοράσεις το οτιδήποτε ξαφνικά
αποχωρείς με σακούλες γεμάτες καινούρια προϊόντα. Αν μου έμαθε κάτι η εμπειρία
μου ως πωλήτρια σε διάφορα καταστήματα
είναι ότι στο «χάζεμα» στηρίζεται η εταιρεία για να σε πείσει να αγοράσεις
και να αυξήσει τον τζίρο της.
Ο καταναλωτισμός σύμφωνα με το Μείζον
ελληνικό λεξικό είναι η τάση για κατανάλωση όσο το δυνατόν περισσότερων αγαθών,
πέρα από τις αντικειμενικά υπάρχουσες ανάγκες. Ακόμη ο Erich Fromm προσθέτει
ότι αυτή η ενέργεια γίνεται με στόχο της εξισορρόπησηςν ενός εσωτερικού κενού. Ζώντας
σε μια υλιστική εποχή, ο άνθρωπος πλέον δεν εστιάζεται στην ικανοποίηση
πραγματικών του αναγκών αλλά πιστεύει ότι οι δευτερεύοντες του ανάγκες για
υλικά είναι μεγάλης σημασίας.
Οι συνέπειες του καταναλωτισμού είναι η
απληστία που δεν μας αφήνει να εκτιμήσουμε την πραγματική αξία της ζωής και
χανόμαστε σε ένα κόσμο γεμάτο κατασκευασμένες ανάγκες. Μόνο αν καλλιεργήσουμε
ηθικές αξίες στον άνθρωπο και του μεταδώσουμε την κριτική προσέγγιση των διαφημιστικών
μηνυμάτων από μικρή ηλικία μπορεί να μειωθεί το πρόβλημα από την ρίζα του. Όταν
σταματήσει ο άνθρωπος να χαζεύει και σκεφτεί “Γιατί το χρειάζομαι αυτό” “Το
χρειάζομαι ή η κοινωνία μου έχει ορίσει ότι
χρειάζομαι το συγκεκριμένο προϊόν για να είμαι αποδεχτός, αρεστός και
κοινωνικά νοήμων ον¨. Τότε επιτέλους θα καταπολεμήσουμε τον καταναλωτισμό ως
όντος ένα σοβαρό πρόβλημα που πλήττει την κοινωνία μας.
Τα εμπορικά κέντρα είναι η απεικόνιση μιας επαυξημένης πραγματικότητας εφόσον στόχο έχουν να κάνουν το άτομο να ξεφύγει από την ρουτίνα και την καθημερινότητα του, προβάλλοντας του ένα κόσμο που δεν υπάρχει. Ζωή με πλούτο άνεση, χωρίς προβλήματα και υποχρεώσεις. Γιαυτό λοιπόν το άτομο οδηγείται στην υπερκατανάλωση και στην απιστία. Πολύ καλό άρθρο, ωραίο θέμα.
ReplyDeleteΘα συμφωνήσω απολύτα και απλά να πω πως μια ολόκληρη επιστήμη δραστηριοποιείται γύρω από το να παίξει με την ψυχή και το μυαλό του καταναλωτή έτσι ώστε να τον ωθεί σε αγορές και δεν είναι άλλη από το μάρκετινγκ.
ReplyDelete